torstai 28. huhtikuuta 2011

Endometrioosi

Tiistain ultrakäynnillä meillä oli eri lääkäri kuin tavallisesti. Hänen mukaansa minun kohdun limakalvo näytti tyypilliseltä endoa sairastavan limakalvolta. Lisäksi jotain muutakin tyypillistä hän siellä näki, mistä minä sitten en mitään ymmärtänyt.. Mutta! Vihdoin! Minä en ole päästäni vialla! Mulla taitaa ihan oikeasti olla tuota endoa! Kaikki ne kivut (ts. tuskat), kaikki itkut, joita olen kipujen vuoksi lattialla kaksinkerroin itkenyt! Niille on vihdoin joku antanut oikeasti selityksen (tai ennenkaikkea luvan). Ihanaa!

Laparoskopia mulle on tehty omalla polilla kipujen vuoksi. Siellä kuitenkaan ei lääkäri nähnyt mitään selviä pesäkkeitä. Kirjavuutta kohdun pinnalla ja kiristystä kohdun takana, sekä suolistossa, jotka voisivat viitata endoon. Mutta en saanut häneltä ns. diagnoosia tuosta. Ennemminkin lääkärini on aina vähätellyt kipujani ja valituksiani.

Ihmetyttää, että eikö kukaan muu lääkäri ole ennen havainnut ultralla näitä "kummallisuuksia" (kohdun limakalvon "kiharuutta" ja niitä kummia mustia pisteitä), mitkä tämän tiistaisen lääkärin mielestä ovat hyvin tyyppillisiä merkkejä endon sairastamisesta?


- Sadeina -

3 kommenttia:

  1. Onpa mielenkiintoinen juttu, ettei aiemmat lääkärit ole tuota mahdollisuutta ottaneet vakavasti. Toivottavasti se johtuisi siitä, ettei kyse ole kovin ärhäkästä endometrioosista. Varmasti tuntuu mukavalta, kun kivuille annetaan mahdollinen selitys. Minäkin olen omalta kohdaltani joskus miettinyt endometrioosin mahdollisuutta. Kivuista en kärsi, mutta sukurasitetta löytyy ja sitten on nuo tukkeutuneet torvet, joihin endometrioosi voisi olla selitys. Mutta koska en kärsi kivuista, niin ei sitä olla edes epäilty.

    Onnea tosi paljon tähän hoitoon!

    VastaaPoista
  2. No onpa ollut outo (huono) lääkäri, joka on laparaskopiasi tehnyt - ei vaikuta oikein ammattilaiselle. Toivottavasti nyt saisit oikeaa hoitoa. Se procrenhan tunnetusti auttaa endoon ja on mulla siis tautia hillinnyt. Mullekin tehtiin aikanaa erinäisiä tähystyksiä, joissa todettiin, ettei ole levinnyt mm. suolistoon, mutta kun vihdoin asiansa osaava (aivan ihana) naislääkäri teki laparaskopian, niin johan löytyi endoa melkein kaikkialta. Lisäksi mulle julisti tätä ennen useampikin mieslääkäri, että mulla ei edes voi olla endoa ja sisätautikirurgi lähes vannoi ja vakuutti, ettei se voi edes suolistoon levitä, vaan kyse on jostain muusta (viittasi syöpään, siitä tulikin hyvä mieli...). Oli muuten vaan hirveet kivut yms. ja olihan se endo suolenkin läpäissyt, kiva, kiva... Tästä syystä en enää luotakaan mieslääkäreihin, vaan käyn vain sellaisilla naislääkäreillä, jotka ovat tautia tutkineet ja osaavat asiansa, eivätkä pidä endoa "akkojen hömpötyksenä", kuten mieslääkärit tuntuvat lähes poikkeuksetta tekevän. Tsemppiä ja vaadi kunnon hoitoa!!!

    Luomuton

    VastaaPoista
  3. Mä olen kans itselläni epäillyt endoa kipujen ja osittain tukkeutuneiden torvien vuoksi, mutta eipä sitä ole kukaan missään ottanut vakavasti. Hmm hmm. Noh, eipä tuolla nyt enää ole väliä.

    VastaaPoista