lauantai 2. lokakuuta 2010

Tulinen luonne..

Eilen oli siis SE päivä, jolloin kävin mieheni kanssa keskussairaalassa keskustelemassa siitä IVF-lähetteestä. Ensinnäkin ajat olivat tunnin myöhässä (yllätys,yllätys). Meidän oli tarkoitus käydä keskustelun jälkeen vielä labrassa muutamassa verikokeessa ja labra menee klo:15.00 kiinni. Keskustelun piti lääkärin aikaisempien sanojen mukaan kestää 30min-45min. Noh, mehän päästiin sitten siinä n.14.30 sinne lääkärin puheille.

Lääkäri siinä sitten selitteli meille IVF:n kulusta, tai siis kokonaisuutena siitä hoidosta jne. Ei paljon miehen kanssa mitään kyselty (olis mulla ollu kysyttävää oikeasti, mutta oli kiire sinne labraan, ja ajattelin että meille tulee kuitenkin sinne väestöliittoonkin ensikäynti niin kyselen sitten siellä mieluummin). Kun lääkäri oli aikansa selittänyt kysyi hän meiltä että saneleeko hän meille sen lähetteen. Oltiin halukkaita. Sitten lääkäri kysyi minulta vielä sen painon ja pituuden, jotka piti siihen lähetteeseen saada. Siinä vaiheessa mulla "kilahti"... Lääkäri oli soittanut minulle silloin eräänä sunnuntaina ja sanonut syyksi sen, että lähetteestä jää puuttumaan PALJON oleellista tietoa, jos hän laittaisi ennen tuota keskustelukäyntiä sen lähetteen menemään, kuten minä olin toivonut. Siis haloo tuo pituus ja painoko ne nyt vaan olivat?!?!??!?!?! Minä poistuin huoneesta... oli aivan pakko, etten älähdä lääkärille ja sano jotain sellaista mitä katuisin :)

Hetken rauhoituttuani menin takaisin huoneeseen. Lääkäri saneli sitä lähetettä. Kun hän oli saanut lähetteen saneltua, se homma oli niinkuin siinä?! Ihmettelin omassa mielessäni että eikö hän aio meille mitään muita käytännön asioita kertoa (esim. niistä matkakorvauksista kun joudutaan ouluun kulkemaan, punktiosta tulevasta sairaslomasta, josta hän on jo kerran maininnut että puhutaan niistä sitten keskustelussa jne.). Ihmettelin myös miksei hän tee minulle sitä sisätutkimusta, josta hän sanoi silloin soittaessaan minulle!!!! (taisi olla kiire hänelläkin että me ehditään sinne labraan)

Ajattelin kuitenkin sitten avata sanaisen arkkuni (kun otti niin helevetisti päähän)! Ja kysyin lääkäriltä että oliko tämä pituus ja paino nyt ne ainoat asiat mitä siitä lähetteestä olisi jäänyt puuttumaan jos sen olisi ennen tätä keskustelua laittanut menemään?!?!? Kuten hän sanoi soittaessaan minulle! Hän alkoi selittämään kaikesta muusta että ei sitä lähetettä voi sen takia laittaa menemään koska hän ei ensinnäkään tiedä ovatko meistä molemmat osapuolet halukkaita että se laitetaan ja että hänellä on paljon muutakin hommaa ja en ole hänen ainut potilaansa jne jne..... No minä hänelle aivan asiallisesti sanoin että "olisit kertonut tuon asian puhelimessa, etkä sanonut jotain aivan muuta! Jos minulle sanotaan että vain niiden oleellisten tietojen vuoksi ei laiteta vielä lähetettä ja ne oleelliset tiedot olivat vain nuo paino ja pituus! Jos siinä oli muita syitä niin olisit voinut sanoa! Koska kyllä minä ymmärrän että voi olla muita syitä, mutta miksi niistä pitää valehdella.. En tykkää että minulle sanotaan jotain aivan muuta kuin asia oikeasti on!" Hän yritti edelleen minulle jotain sönköttää ja minä olin edelleen tuolla omalla kannallani. Sitten hän sanoi minulle että meidän ei vaikuta keskustella tällaisesta, minä tuhlaan vain HÄNEN aikaansa puhumalla tällaisia!!!! (siis oikeesti voiko lääkäri sanoa potilaalle, että potilas tuhlaa hänen aikaansa jos keskustelee kuitenkin ihan asiaan kuuluvasta asiasta?!?! Ja asia on vain sellainen ettei ole lääkärin mieleen...)

Silloin mulla meni ihan yli... Sanoin sille lääkärille että selvä, kiitos ja anteeksi... poistuen samalla ovet paukkuen paikalta! Mies jäi sinne istumaan :) (kyllä se mieskin sieltä vähin äänin sitten perässä poistui) Mulla oikeesti teki niin mieli sanoa että "ai minäkö tuhlaan hänen aikaansa... ensin minä istun tuolla jonottamassa tunnin oman aikana yli, sitten minulle varattua keskusteluaikaa ei käytetä sen vuoksi kunnolla (tai käydä läpi kaikkea mitä siihen olisi kuulunut). Onko minun aikani jotenkin vähemmän arvokkaampaa kuin hänen aikansa?!?!?!?"

Yhteenvetona asiasta voisin vaan ehkä mainita että nyt se käynti on ainakin ohi!!! Toivottavasti saadaan se lähete tulistumisestani huolimatta :D Niin ja sen verran sain nyt jatkosta selkoa että siinä menee 1-2viikkoa että lähete on siellä väestöliitossa, mutta se nyt jäi (tietyistä syistä) hiukan epäselväksi että ottaako VL meihin yhteyttä vai otetaanko me sinne VL:lle päin itse yhteyttä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti